espacador Surveillance Aesthetics in Latin America: Work in Progress

an artistic presentation in Surveillance & Society, Vol 10, No 1 (2012)

Sistema-Cinema
System-Cinema

Ricardo Basbaum - Brasil

2001-2010
microcameras, sequential images, display and recording device

System-Cinema is the term I use to call a procedure that I’ve been using since 2001 to capture, transmit and record images in real time, associated to the construction of installations, interventions and objects: since the first experiences, my desire has been to add an extra layer to the procedures of construction of my projects, as if there was already something in the works that would be a sort of cinema, which needed to be externalized, made clearer, adding presence. That was how I decided to adopt a simple set of equipment typical of a closed-circuit video image system: microcameras, sequential images, monitor, videocassette. A certain regime of the economy of the image and its functioning is established together with the limits and borders of the installation space: 1) fixed cameras are opened to the space; 2) the images are sent to the monitor, mapping certain possibilities of action within the space; 3) a continuous flow of images, one after the other, are regulated to be repeated at constant intervals of about five seconds; 4) the sequences of images are recorded on video for archiving and further use.

BIO

Ricardo Basbaum was born in São Paulo in 1961 and currently lives and works in Rio de Janeiro. He is a multimedia artist, writer, critic, curator and professor at the Art Institute of the Universidade do Estado do Rio de Janeiro. He started his career as an artist in the 1980s, creating performances, actions, interventions, texts, manifestos, objects and installations. Among his most important solo and group exhibitions are: 25ª Bienal de São Paulo (2002), urban tension (museum in progress), in Vienna (2002) and the exhibition Entre Pindorama, at the Künstlerhaus, Stuttgart (2004). His works are included in the collections of the Museu de Arte, Brasília; Museu de Arte Contemporânea of the Universidade de São Paulo; Coleção Gilberto Chateaubriand, Rio de Janeiro; and The Tate Collection, London. He is the author of Além da pureza visual (Zouk, 2007) and the artist's books G. x eu (1997) and NBP x eu-você (2000). He organized the anthology Arte Contemporânea Brasileira - texturas, dicções, ficções, estratégias (Contra Capa, 2001). He has also collaborated on the following publications: The next documenta should be curated by an artist, ed. Jens Hoffmann, Frankfurt, Revolver (2004) and Interaction: artistic practice in the network, org. Amy Scholder and Jordan Crandall, New York, Eyebeam Atelier and D.A.P. (2001) among others. He is the co-editor of item, a magazine on contemporary art and culture. He curated the exhibition Mistura + Confronto (Porto, 2001), and co-curated the Panorama da Arte Brasileira 2001 (MAM-SP). Since 1990, he has worked on the NBP - Novas Bases para a Personalidade project. Examples from this series, among others, are the projects: NBP x eu-você at MAM-RJ (2000), shown at Galeria São Paulo in 2001, and acquired by the Tate Collection in 2003; passagens (NBP) at Galeria Artur Fidalgo, Rio de Janeiro (2001); transatravessamento at the 25ª Bienal de São Paulo (2002); você gostaria de participar de uma experiência artística? - a project in progress since 1994 and included at Documenta 12, Kassel (2007); and me-you + system-cinema + passageway (NBP) shown at the 7th Shanghai Biennale (2008).

[PORTUGUÊS]

Sistema-Cinema é o nome de um procedimento de captação, transmissão e gravação de imagens em tempo real que tenho utilizado,  desde 2001, em conjunto com a construção de instalações, intervenções e objetos: já nas primeiras experiências, a vontade foi de adicionar uma camada a mais  aos procedimentos de construção e instauração do projeto – como se já houvesse algo nos trabalhos que fosse da ordem do cinema, e que seria necessário externalizar, tornar mais claro, somando presença. Foi assim que decidi adotar um conjunto simples de equipamentos, típicos da construção de um ambiente de imagem-vídeo em circuito fechado: microcâmeras, sequencial, monitor, videocassete. Certo regime de funcionamento e economia da imagem é instaurado junto ao espaço delimitado e fronteiriço da instalação: 1) as câmeras se abrem para o ambiente, a partir de certos enquadramentos fixos; 2) as imagens são enviadas ao monitor, mapeando certas possibilidades de ação em face daquele ambiente; 3) imagens em fluxo contínuo, uma após a outra, são reguladas, para se repetirem em intervalos constantes de cerca de cinco segundos; 4) as sequências são gravadas em vídeo, para arquivamento e utilização posterior.

BIO [PORTUGUÊS]

Ricardo Basbaum vive e trabalha no Rio de Janeiro. Nascido em São Paulo, em 1961, é artista multimídia, escritor, crítico, curador e professor do Instituto de Artes da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Inicia seu trabalho a partir dos anos 80, realizando performances, ações, intervenções, textos, manifestos, objetos e instalações. Entre as exposições individuais e coletivas mais importantes estão a 25ª Bienal de São Paulo (2002), o urban tension (museum in progress), em Viena, 2002, e a mostra Entre Pindorama, na Künstlerhaus de Sttutgart, em 2004. Possui obras nos acervos do Museu de Arte de Brasília, Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo, Coleção Gilberto Chateaubriand (Rio de Janeiro) e The Tate Collection (Londres). É autor de Além da pureza visual (Zouk, 2007), e dos livros de artista G. x eu (1997) e NBP x eu-você (2000). Organizou a coletânea Arte Contemporânea Brasileira - texturas, dicções, ficções, estratégias (Contra Capa, 2001). Colaborador dos livros The next documenta should be curated by an artist, ed. Jens Hoffmann, Frankfurt, Revolver, 2004, e Interaction: artistic practice in the network, org. Amy Scholder e Jordan Crandall, Nova York, Eyebeam Atelier e D.A.P., 2001, entre outros. Organizou a coletânea Arte Contemporânea Brasileira - texturas, dicções, ficções, estratégias (Contra Capa, 2001). É co-editor da revista "item", voltada para arte e cultura contemporânea. Curador da mostra Mistura + Confronto (Porto, 2001), e co-curador do Panorama da Arte Brasileira 2001 (MAM-SP). Desenvolve desde 1990 o projeto NBP - Novas Bases para a Personalidade. São exemplos desta série, entre outros, os projetos NBP x eu-você (MAM-RJ, 2000, Galeria São Paulo, 2001; instalação adquirida pela Tate Collection em 2003), passagens (NBP) (Galeria Artur Fidalgo, Rio de Janeiro, 2001), transatravessamento (25ª Bienal de São Paulo, 2002), você gostaria de participar de uma experiência artística? (em progresso desde 1994 e apresentado na documenta 12, Kassel, 2007) e me-you + system-cinema + pasageway (NBP) (7ª Bienal de Xangai, 2008).

 

SOURCE
Basbaum, R. Roteiro para Sistema-Cinema. In: Maciel, K. (Org). Transcinemas. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2009. 
VII Bienal Mercosul

IMAGES
(1), (2), (3) and (6) by Ricardo Basbaum (artist courtesy)
(4) by Milton Montenegro
(5) by Cia da Foto

 

 

 

 Ricardo Basbaum - fig. 01  Ricardo Basbaum - fig. 02  Ricardo Basbaum - fig. 03  Ricardo Basbaum - fig. 04  Ricardo Basbaum - fig. 05  Ricardo Basbaum - fig. 06  Ricardo Basbaum - fig. 07